maandag 2 november 2015

Samhain II

Afgelopen weekend was het Samhain. Ik heb het dit keer een weekend eerder gevierd, wat ruimte gaf om ook 'gewoon' Halloween te vieren. Zoals beloofd, hoe wij Samhain hebben gevierd: Chant:


Voor ieder ritueel trekken we een kring. Deze keer hebben we deze drie aspecten van de Godin aangeroepen. De kleuren van de cirkels correspondeerde mooi met een ritueel wat we later in deze kring deden. 

Ik vertelde in de vorige blog over Samhain al dat het een tijd is van je (spirituele) voorouders eren. Wij hebben ons dit jaar gericht op de heksen die ons voorgingen en ook de heksen van nu en zij die nog gaan komen. Hiervoor hebben we drie kaarsen genomen; een witte voor het verleden, een rode voor het heden en een zwarte voor de toekomst en deze samengebonden met rood lint. Bij iedere kaars die we aanstaken eerden wij de heksen die ons voorgingen, nu naast ons staan en die na ons zullen komen. Ik heb deze tekst als inspiratie gebruikt, maar er zelf wat aanpassingen aan gemaakt, zoals de volgorde en verwoording.

De volle maan van afgelopen week was de jachtmaan. Deze maan kondigd het begin van de jacht aan. Dit betekent niet dat je een speer hoeft te pakken en door het bos moet gaan rennen op zoek naar Stampertje, maar wel dat het tijd is om je klaar te maken voor de winter. Om onszelf klaar te maken voor de winter hebben we eerst een visualisatie met de beer gedaan, die zich ieder jaar weer klaar maakt voor zijn winterslaap. We hebben in stilte bezonnen en ons afgevraagd wat wij nodig hebben om de komende donkere maanden door te komen. Vervolgens hebben we een winterslaapbuideltje gemaakt. Hierin deden we symbolen voor wat we nodig hebben tijdens de winter; een veertje voor luchtigheid, een kaarsje voor romantiek, een muntje voor financiële voorspoed en een vliegtuigje omdat ik graag een reisje wil maken. Ik heb mijn buideltje aan mijn bed gehangen, daar waar ik winterslaap.

Na lekker samen gegeten te hebben kwamen de orakel en tarotkaarten op tafel. Omdat in deze tijd de sluiers tussen de werelden op hun dunst zijn is het een goede tijd voor divineren. En na readings voor onszelf en elkaar, duidelijke en nu nog verwarrende boodschappen sloten we af en kwam er een einde aan onze Samhain.

Ondanks dat ik afgelopen weekend 'gewoon' Halloween ging vieren kwam Samhain hier en daar toch wel om een hoekje kijken. Pas op de dag zelf, toen ik mijn Medusa kostuum aan deed, besefte ik me hoe toepasselijk het was dat ik me verkleedde als een duistere Godin (de godin van schoonheid en destructie), gezien we in deze tijd van het jaar naar binnen keren en dus meer geconfronteerd worden met onze schaduwkant, de meer duistere versie van onszelf. Ook heeft sinds vrijdagavond tot zondagochtend een kaars gebrand op mijn balkon. Deze kaars, volgens de oude tradities, gaf de weg aan naar het licht voor de overledenen.

Ik hoop dat iedereen een fijne Samhain en/of Halloween heeft gehad. And..... Happy Newyear darlings ;-)

- Feel free to leave a response below! :) -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten