donderdag 12 november 2015

de Verdwaalde Heks



Het Christendom heeft de Bijbel en de Islam heeft de Koran. Als Paganist of heks heb je geen heilig boek. Voor velen één van de dingen die dit pad zo aantrekkelijk maken, maar soms toch ook verdomd lastig. Waar je in sommige stromingen van Wicca nog wel regels en richtlijnen hebt, tast je als eclectische heks soms in het duister. Er zijn voldoende boeken te vinden op internet en boekenwinkels, maar in een wereldje met zoveel meningen, gebruiken, ideeën en opvattingen is het een hele uitdaging om dat te vinden wat bij jou past en kan het soms voelen alsof je door de bomen het bos niet meer ziet.

Ik heb tot nu toe nog niet mijn boek ontdekt. Vele gaan voor mij te ver: 'Je moet...', 'Je mag niet...' en 'Gebruik haar van een levende ruiende wolf' (like seriously?!) zijn uitspraken die mij te vaak gebruikt worden in deze boeken. Voor mij bestaat niet mogen en wel moeten niet, zolang je maar je logisch denkvermogen gebruikt en handelt vanuit liefde en licht. Zeg mij dat ik mijn kaarsje of wierook alleen aan mag steken met lucifers zonder reclame op het doosje en je krijgt een overtuigende eye roll als reactie. M'n Bic aansteker doet het net zo goed, thank you very much.

Door simpelweg te kijken naar de natuur kunnen we al leren wat we willen weten.

Maar eigenlijk heb je helemaal geen boek nodig. De natuur is onze kerk en onze doctrine. De bomen vertellen ons dat het tijd is om los te laten wanneer zij hun bladeren laten vallen, de dieren zeggen dat het tijd is voor rust in de winter wanneer zij zich terug trekken om te slapen. Als in de lente de bloemetjes weer opkomen vertellen ze ons dat het bij ons ook tijd is voor nieuwe ideeën en ondernemingen en in de zomer, als alles in bloei staat, maken de lange dagen en warme temperaturen ons duidelijk dat we mogen genieten en vieren. Ook de cyclus van de maan geeft aan wanneer we het beste met nieuwe projecten kunnen starten, wanneer we daar de vruchten van kunnen plukken en wanneer we de balans op moeten maken.
Door simpelweg om ons heen te kijken met open ogen en een open hart leren we de weg van de heks van Moeder Aarde en de manen, sterren en planeten. En heb je meer dan dat nodig? Neem dan gewoon eens contact op met een heks, of lees bijvoorbeeld een blog ;-).

- Feel free to leave a response below! -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten