maandag 21 september 2015

Mabon

Voor veel mensen begint de herfst op 21 september, andere zeggen de 23e. Voor mij voelt het dit jaar meer als een driedaagse overgang van zomer naar herfst. Mabon bestrijkt deze periode van drie dagen en op 23 september is het de herfstequinox.



Tijdens de herfstequinox is het universum in een perfect balans. De dag duurt precies even lang als de nacht. Wanneer het universum in zo'n balans is, is het een goed idee om naar de balans in jouw leven te kijken. Hoe is de verhouding van werk tot privé? Doe je genoeg dingen die je blij maken? Waar heb je genoeg van, waar teveel en waarvan te weinig? Probeer dat waar jij teveel van hebt te delen met anderen met de intentie iets te ontvangen waar je te weinig van hebt. Grote kans dat je daar opeens meer van krijgt de komende maanden.

Ik bak met Mabon een cake. Frisse appels, zoet stroop en een kruidige cake. Om te vieren dat mijn leven zo overvloedig is deel ik de cake met fijne mensen. Ik heb de cake vanochtend mee naar werk genomen en gedeeld met collega's. Zo simpel kan hekserij zijn. Iets te eten delen.

Mabon is de op één na laatste sabbath van het jaarwiel. Er zijn er acht. Vier van de acht zijn met seizoenswisselingen; de lente-equinox (tegenhanger van Mabon), de zomer zonnewende, de herfstequinox en de winter zonnewende. De overige vier vallen hier tussenin. Na Mabon komt Samhain op 31 oktober/1 november. Dit is de laatste van het jaarwiel en wordt gezien als een Oud & Nieuw (ook wel heksennieuwjaar genoemd). Over Samhain volgt later zeker meer, gezien dat één van mijn favoriete feestdagen is, maar all in due time ;-).

Rondom seizoenswisselingen en de sabbaths zijn veel mythologische verhalen en verklaringen te vinden. Mooie verhalen over goden, godinnen en andere natuurwezens. Het verhaal over het ontstaan van de herfst en winter door Persephone's afdaling naar de onderwereld is een verhaal waar ik de laatste dagen veel mee bezig ben en zal daar later meer over delen.

Geniet voor nu van de frisse ochtenden, de mooie zonsondergang en ben je bewust van alle fijne dingen in je leven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten